El Natzarè s'escapa caminant de la peanya de fusta del seu pas
Com gairebé
tots els diumenges de gener a març des de fa 25 anys Joan Hernández ‘Joanet’
s’aixeca de nit. Natzarè des dels sis anys, ha quedat al Solet, bar jove amb
aromes de sempre al carrer Pare Iglesias.
És un quart de
vuit d’un matí gèlid i ventós en què escombraires, quiosquers, marxants a la
Part Alta i flequers de la Rambla comparteixen protagonisme amb els que tornen
de gresca des d’altres localitats. Prenem cafè i alguna pasta abans de l’assaig
del misteri del Natzarè. Al costat d’aquest veterà, Andreu Muñoz viu la segona
Setmana Santa com a ganxo hereu de petjades de descarregadors portuaris.
A Tarragona
els passos eren duts a coll per mercenaris en un rol històricament
infravalorat. L’organització de les colles seguia les pautes de les feines de descàrrega
als molls del port. El mot ‘capatàs’ n’és testimoni. Aquests homes robusts
havien constituït la força bruta per carregar-los. Durant tota la postguerra
l’únic que mantingué els carregadors professionals fou el Natzarè, perpetuador
d’un estil que en mans natzarenes esdevingué art.
Avui són 22
els germans voluntaris en les posicions de sota el pas i de ganxo exterior,
però en temps assalariats 14 homes realitzaven tota la recollida i la processó.
Tocava menys a repartir. Sense que Jordi Alsina es colés entre els mercenaris
un parell d’anys, no s’haurien après els secrets d’aquest misteri. Alsina fou
el primer capatàs voluntari. ‘Joanet’ no en compartí alineació.
Els
contertulians reconstrueixen la llista de capatassos voluntaris. L’actual,
Josep Antoni Arbona, compleix el tercer any en la funció, després d’una vintena
de Setmanes Santes de ganxo.
Assaig del portants del pas de Jesús Natzarè pel port de Tarragona. Fotografia: José Quíles de Haro |
Gerard Boronat
el segueix amb disset a la posició cantonera. Els portants obeeixen la veu del
capatàs, qui té com a trams preferits de la processó el carrer Major i la
baixada Misericòrdia. L’experiència d’homes com Boronat aconsella als que
s’estrenen com Joaquim Lacasa i Emilio Rodríguez. «Poseu pla el peu a terra si
no voleu tenir agulletes al dit». La germandat té una plantilla de carregadors
amb molts joves.
Cal que la
imatge del titular de la germandat camini. Cal que les túniques de Jesús i les
tres Maries es moguin amb precisió, suavitat, humanitat, perquè traspuïn
emoció. Cal que la creu brandegi. Cal que la força que mou el misteri sigui
sols humana, que el pas amb què avancen sigui exactament el de l’home. El
Divendres Sant, com a urbs sagrada, descansa sobre la humanització d’allò diví
i l’artifici que revesteix d’aparença de vida la representació.
Portants del pas del Natzarè. Fotografia: Adolf Quetcuti |
Morfologia tarragonina
El Natzarè
manté l’estructura clàssica dels misteris amples, amb tres fileres de
carregadors a l’interior, que segons els anys han variat de nou a tretze homes,
i quatre ganxos, un a cada cantó. Fins al 2014 aquesta germandat era l’única
amb una peanya específica per a assaigs, que evita el deteriorament de
l’original. En lloc dels sacs de sorra omplerts a la platja del Miracle al
primer assaig, la peanya duu columnes de formigó que simulen el pes i nombre de
figures. Segueix sent l’entitat que més assaja.
Fito Quetcuti
o Jaume Palau són fills d’exportants, que havien acompanyat els pares als
assaigs. Ramon Sentís, amb 21 anys sota el pas, espera que el seu fill, que des
de petit l’ha seguit, el substitueixi aviat. Em parlen del ‘remenar natzareno’,
la manera tan particular que tenen de moure la peanya. El ‘remenar’ esdevé
‘sevillano’ quan, per donar-li encara més brillantor, la fan botar.
Relaten amb
orgull la baixada de 2014 pel carrer Comte de Rius a la processó, abans
d’entrar a la Rambla, a hores d’ara un espai desèrtic de públic, fet que
reclama una decisió valenta i audaç de la Sang, organitzadora de l’acte.
Publicat al Diari de Tarragona (www.diaridetarragona.com), dissabte 21 de febrer de 2015
Publicat al Diari de Tarragona (www.diaridetarragona.com), dissabte 21 de febrer de 2015