Breu història
La Germandat va ser fundada el 28
de juny de 1868 per un grup de devots, veïns del Cós del Bou, amb el nom de Pia Hermandad del Ecce-Homo. El caire
inicial d’aquesta entitat era bàsicament de societat de socors mutus més que no
pas d’associació religiosa, considerant que entre els càrrecs de la Junta, no
apareix cap representant de l’estament religiós. Només en un dels seus articles
contempla l’acompanyament dels seus membres amb atxa de la imatge de
l’Ecce-Homo, que era propietat de la Congregació de la Sang, a la processó de
Divendres Sant.
 |
Antic escut de la Germandat |
Tot i això, cal dir que l’origen de
la devoció al Ecce-Homo prové de mitjan segle XVI. Concretament, l’any 1565 es
troba documentada per primera vegada aquesta imatge propietat de la Confraria
de la Preciosa Sang de Jesucrist dels espardenyers i esparters, juntament amb
les del Crist de la Sang i la Soledat. Aquesta confraria organitzarà a la fi
d’aquest segle les primeres processons de Setmana Santa, que amb el pas del temps augmenten en complexitat i
espectacularitat. Per aquest motiu, a mitjan segle XVIII, la Congregació
intenta donar més relleu a l’acte convidant a participar-hi d’altres confraries
de la ciutat, cedint-los els seus misteris i reservant-se el Sant Crist per al
seu propi acompanyament. És a partir d’aquest període que l’Ecce-Homo serà
acompanyat per entitats molts diverses. Es coneix per les actes i inventaris de
la Congregació de la Sang que aquesta imatge inicial era acompanyada, durant
la processó de Dijous Sant per la figura
de Pilat davant d’una balustrada, es a dir, d’una barana, juntament amb tres “jueus” de mig cos i fets de cartró pedra que feien de poble.
L’any 1738, amb motiu d’unes
obres que es realitzaven a l’església de Natzaret, es trasllada la imatge a
l’església del convent dels Pares Carmelites Descalços (Sant Llorenç).
Finalment, l’Ecce-Homo quedarà en propietat dels mencionats Pares Descalços, ja
que l’any 1804 se substitueix l’antiga imatge per una de nova cisellada per
l’escultor de Barcelona Salvador Gurri Corominas, a càrrec del comensal de la
Catedral Diego Martí, que a la seva mort va establir aquesta donació. Per
aquest motiu la imatge continuarà a Sant Llorenç fins a l’any 1835, any de
l’exclaustració motivada pel decret de desamortització dels béns eclesiàstics.
Llavors quedà la imatge custodiada a la Catedral.
 |
Imatge de Gurri de 1804 restaurada el 1813 Foto Arxiu Francesc Gómez |
Cal dir que el 1811, amb l’assalt
napoleònic de la ciutat, la imatge va ser brutalment mutilada per un cop de sable al rostre. Ja el
1813, un artista suïs que vivia a la Plaça del Rei li va fer una nova testa,
que segons les persones que van veure l’antiga, només era una pàl·lida ombra de
la primitiva figura, i que l’antiga tenia
bellesa i propietats inimitables.
L’any anterior, concretament el
mes d’agost de 1834, s’havia produït una epidèmia de còlera que va afectar la
ciutat i hi va causar diverses morts. Els veïns del Cós del Bou es van posar
amb èxit sota la protecció del Sant Ecce-Homo per tal d’evitar els estralls
d’aquella passa, fet que va marcar l’inici de la seva devoció. Devoció que cal
considerar anterior a la de Sant Roc, ja que aquesta no pot constatar-se fins
el 1844.
A partir d’aquest moment, i
coincidint amb la translació de la imatge del l’Ecce-Homo a la Catedral l’any
següent, com ja hem vist, seran els devots del Cós del Bou els qui tindran
cura, a càrrec seu, de l’acompanyament de la imatge en la processó de Setmana
Santa.
El Dimarts Sant de 1859 la imatge
va ser portada des de la Catedral fins a una casa del barri, amb acompanyament
d’una música i gran nombre d’atxes, on va quedar dipositada fins que la van
recollir els armats Dijous Sant. Aquesta translació va cridar l’atenció pel fet
d’haver passat per la Rambla Vella a l’hora que la coca central d’aquest
passeig es trobava més concorreguda de gent i per tractar-se d’una
innovació. Aquell any de 1859 la imatge
ja no va tornar a la Catedral, ja que en obrir-se novament al culte l’Església
de Sant Francesc va quedar-hi allà custodiada.
El 29 d’abril de 1867, la
Congregació de la Puríssima Sang
sol·licita a l’arquebisbe Francesc Fleix i Solans la translació de les imatges de Jesús Natzarè i de l’Ecce-Homo des
de l’església de Sant Francesc a la de Natzaret, però només aconsegueix l’autorització
per traslladar la primera d’elles. El febrer de l’any següent són els devots
del Cós del Bou, que uns mesos més tard constituirien la Pia Hermandad, qui sol·licitaren la traslació de la imatge a
Natzaret. El dia 29 de febrer es va obtenir el permís del prelat i finalment es
trasllada la talla de l’Ecce-Homo fins a l’església de Natzaret, seu de la
Congregació de la Sang. La recollida d’aquell any també s’efectua des d’una
casa del barri i s’assisteix a la processó de la mateixa manera que s’havia fet
en anys anteriors.
Retornem un altre cop al principi
amb la fundació de la Pia Hermandad del
Ecce-Homo el 28 de juny d’aquell any. Durant el mes de setembre va
produir-se a l’Estat espanyol la denominada Revolució de Setembre o “Gloriosa”,
que representà el destronament i exili posterior de la reina Isabel II. Al mateix temps, tindrà lloc
a Cuba, llavors colònia espanyola- una revolta armada. En aquest ambient enrarit es va decidir
suspendre la processó del 1869. No es,
per tant, fins al 1870 quan la Pia
Hermandad del Ecce-Homo surt per primera vegada com a tal a la processó.
Els anys 1873 i 1874 no hi va
haver processó per la proclamació de la
Primera República. En aquest període la Germandat pateix la seva primera crisis
interna i aquesta provoca la seva dissolució. Immediatament però, l’any 1875 es
torna a refundar i torna a desfilar acompanyant a la imatge.
L’any 1877 s’hi agregaren a la Germandat,
acompanyant el pas de l’Ecce-Homo, els col·legis de la Ensenyança Reverte, Dols
i Porta.
El gener de l’any 1881 la
Germandat torna a patir una greu crisi institucional per discrepàncies entre
els associats. Se separen les parts del Culte i el “Montepío”, i un any
desprès, concretament l’any 1882, el prelat aprova la nova confraria anomenada Administració del Sant Ecce-Homo amb la
condició que mantingui l’acord amb la Sang. Al primer dia s’hi van inscriure 53
confrares.
 |
Pas de l'escultor Josep Rius, estrenat el 1918 Foto Arxiu Francesc Gómez |
El 1917, la Sang proposa canviar
l’antiga imatge de Gurri, per un conjunt escultòric nou i de major qualitat
artística. La Congregació va presentar la proposta a la Germandat i li va
demanar suport econòmic per dur-ho a terme. La Germandat va acceptar i va col·laborar
econòmicament amb la quantitat de 1.000 pessetes.
Ja el 1918, la Sang beneeix el
magnífic conjunt cisellat per Josep Rius. Com que la major despesa econòmica va
anar a càrrec de la Sang, s’originà un
plet entre les dues entitats, de manera que el nou pas sortí a la processó amb l’escut de la Sang i sense
l’acompanyament de la Germandat. Portat el plet davant l’ordinari, Antolín
López Pelàez resolgué que el misteri era propietat de la Mitra, la custòdia i
les despeses de portar el pas a la processó corresponia a la Sang i pertocava a
la Germandat l’acompanyament a la processó i sufragar les despeses de la seva
il·luminació, ornamentació i música. Aquesta resolució, però, no va satisfer a
cap de les dues parts i el conflicte entre les dues confraries continuà.
L’any 1924, la germandat demanà a
la mitra la revocació de l’obligació de pagar la il·luminació del pas per ser
més cara que la despesa que s’originava en la del pas antic de Salvador Gurri i
proposà reinstal·lar aquesta il·luminació al nou conjunt de Josep Rius, fet al
qual la Congregació de la Sang s’hi va negar.
Vista la falta d’acord entre les
dues parts, l’arquebisbat acorda el 14 de març de 1924 que passi l’assumpte a
la via contenciosa. Davant d’aquest fet, la Germandat acorda el 18 de març la
seva voluntat irrevocable de renunciar plenament a tots els drets que tenia
sobre el nou misteri de l’Ecce-Homo, degut a la impossibilitat de conciliar els
interessos amb la Congregació de la Sang, abstenint-se d’assistir de moment a
la processó i estudiant la manera de segui acomplint la seva finalitat
reglamentària de tributar culte i veneració al seu titular.
Això es traduirà en una petició,
el dia 6 d’abril, al Cardenal Vidal i Barraquer, signada per més de 150
persones, on es demana que es torni a la pública veneració la imatge de
l’Ecce-Homo de Salvador Gurri, possibilitant la seva assistència a la propera
processó del Divendres Sant. El 9 de
gener de 1925 s’obtingué una resposta negativa per part de la Mitra informant que
no és possible que es venerin en el mateix lloc, ni assisteixin a un mateix
acte dues imatges del mateix sant, o que representin la mateixa escena de la
Passió.
Finalment, el 3 d’abril de 1925
s’arribà a un acord satisfactori amb la Congregació de la Sang, d’acceptar la
resolució del 1918 ordenada per l’Arquebisbe Antolín López Peláez, amb la
condició que l’antiga imatge de Salvador Gurri sigui entregada a la Germandat,
per donar-li culte privat entre els socis de la mateixa. L’arquebisbe accepta
l’acord i entrega la imatge a la Germandat el 6 de novembre de 1925.
El 21 de juliol de 1936 la
revolta iconoclasta arribà a la ciutat i malauradament totes les imatges
dipositades a Natzaret van ser cremades al bell mig de la Plaça del Rei,
perdent-se entre elles el bell conjunt escultòric de l’Ecce-Homo, obra de Josep
Rius. Tot i això, l’antiga imatge de Salvador Gurri va sobreviure aquesta
revolta i va ser amagada en un terrat
d’un domicili particular. Malauradament, la imatge va ser descoberta
casualment l’any 1939 pocs dies abans de finalitzar la Guerra Civil i va patir
la mateixa dissort que molts dels misteris de la nostra Setmana Santa.
 |
Pas de Rafael Cases. Sortí únicament l'any 1942. Foto Arxiu Francesc Gómez |
L’any 1940, es reorganitzà la
Germandat amb una nova junta i l’any 1941 s’encarregà a l’escultor tarragoní
Rafael Cases, una nova talla de l’Ecce-Homo. Aquesta va desfilar l’any 1942 amb
la corona d’espines i la canya de plata de la imatge de Salvador Gurri, però
fou retirada ràpidament per la seva manca d’estètica. Actualment, aquesta
imatge es pot contemplar a la seu social de la Germandat.
 |
Conjunt de Carles Moya (1946-1958). Foto Arxiu Francesc Gómez |
La Germandat desfilà sense pas
des de l’any 1943 fins el 1945, any en que es va encarregar un nou conjunt
escultòric al artista tarragoní Carles Moya. L’any 1946 es beneí el nou conjunt
format per tres figures basant-se en l’antic pas de Josep Rius. La Germandat
que s’instal·la canònicament aquell any a l’església de Sant Agustí, ja
comptava amb 180 socis, la meitat dels quals eren treballadors de la Tabacalera.
L’any 1949 la Germandat s’instal·là
amb el pas, a l’església de Sant Llorenç per les obres a Sant Agustí, i la van
abandonar el 1951, instal·lant-se llavors a la capella de l’Hospital de Sant
Pau i Santa Tecla. Un any desprès, la Junta va vendre la corona i la canya
d’argent de la imatge de Gurri per 2.500 pessetes, adquirint amb aquests diners
un Sant Crist.
L’any 1958 la junta de la
Germandat decideix substituir el pas de Moya per un nou conjunt escultòric
cisellat pel pare caputxí Jose M. de Vera, amb la col·laboració directa de
l’escultor Joan Salvador Voltas. Aquest nou pas va ser beneit l’any 1959.
 |
Pas de Josep Maria de Vera (1859-1993). Foto Arxiu Francesc Gómez |
A finals dels anys 70 la Germandat
passà per moltes dificultats econòmiques i d’assistència, essent a punt de
desaparèixer. Tant és així, que l’any 1977, 1978 i 1979 no pogué escortar el
pas i aquest va ser cedit a La Sang. La Congregació, va determinar que fos la
Germandat de Nostre Pare Jesús de la Passió qui acompanyés el pas de
l’Ecce-Homo, al estar aquesta confraria sense pas des del 1973.
Sortosament, l’any 1980 gràcies a
un grup de joves, fills d’antics socis, es va reorganitzar la Germandat i es va
tornar a escoltar el seu propi misteri. L’any 1981 s’hi van afegir membres de
l’Associació Juvenil del Loreto, revifant i reactivant definitivament amb un
nou impuls la Germandat.
El 1985 la Germandat va recuperar
l’antiga indumentària composada per un pitet blanc i capa grana damunt de la
vesta negra.
L’any 1991, es substituïren les
rodes del pas de l’Ecce-Homo per joves portants a espatlles, i el 1992 es creà
una banda pròpia de tambors amb l’acompanyament d’un grup de grallers. Aquell
mateix any, la Germandat es proposà recrear l’antic pas d’en Josep Rius del
1918. Aquest grup escultòric que actualment encara desfila, és obra d’Emili
Solé Carcolé i va ser beneit el 30 de març de 1994, any del 125è aniversari de
la Germandat. Aquest pas és dut a espatlles per 18 voluntaris i és acompassat
per la pròpia banda de timbalers i sacs
de gemecs.
 |
Recollida del pas de l'Ecce-Homo, Divendres Sant 2014. Foto: Daniel Pallejà |
L’any 2003, la Germandat va
adquirir un local propi a la baixada peixateria on actualment es poden reunir,
mantenir i exposar tots els seus bens, documentació, vestes, banderes, l’antiga
imatge de l’Ecce-Homo de Cases i les figures de José Maria de Vera.
El 2011, la Germandat inicià un
seguit de restauracions començant per l’actual pas; el 2012 es seguí amb el
penó i la bandera; i el 2013 amb el Sant Crist i la seva peanya.
La Germandat organitza des de
l’any 1981 el Viacrucis de la nit del Dijous a Divendres Sant que arriba fins
al Santuari del Loreto, participa amb el pas a la processó del Rosari de Dolor
de Dimecres Sant i publica anualment des de l’any 1992 un opuscle propi amb els
actes que organitza, la memòria i diversos articles de caire històric sobre la
Germandat i la Setmana Santa tarragonina.
CONGREGACIÓ DE SENYORES DE LA MARE DE DÈU DE LA SOLEDAT
Fundació: 1876
Domicili Canònic: Església de Natzaret - Plaça del Rei, 1
Domicili Social: Casa de la Sang - Carrer de Natzaret, 1 - 43003 - Tarragona
Passos: LA SOLEDAT, de Josep Viladomat Massanas (1963)
Color de vesta: Negra. Aspirants blanca i faixí i escapulari blaus
Congregants: 1.194
E-mail: tarragonasoledad@gmail.com Web: tarragonasoledad.blogspot.com
Breu història
La Congregació de Senyores de la
Soledat va ser fundada el dia 22 de juny de l’any 1876, dia en que l’arquebisbe Constantí Bonet i Zanui aprovà els seus estatuts i l’erigí
canònicament. Tot i això hauríem de remuntar-nos unes dècades endarrere per trobar els
seus orígens, concretament l’any 1846.
 |
Primer distintiu de la Congregació |
Aquell any, el comerciants de la
ciutat renuncien a acompanyar a la processó del Sant Enterrament el pas de la
Mare de Déu de la Soledat, imatge que era propietat de La Sang. D’aquesta
manera, la Sang passà a fer-se càrrec del pas i l’acompanyà a la Processó del
Sant Enterrament, mentre les dones congregants de la Sang, que no podien
assistir a la desfilada, s’encarregaven de cuidar-la i mantenir-la durant
l’any. Aquest grup de dones congregants s’anà fent més gran i, l’any 1859, la Congregació de la Sang reforma els seus estatuts contemplant en el seu articulat, que
aquestes puguin formar una junta pròpia amb càrrecs i estatuts propis, quan
siguin aquestes, un número important. Sembla ser, que va ser l’any 1861 quan
aquestes s’associen i formen la secció de senyores agregades a la Congregació
de la Sang.
15 anys més tard, acollint-se als
estatuts de la Congregació de La Sang, la Priora Sra. Barbarà de Otto Balcells
en nom de la junta de la secció de dones de La Sang envia a l’Arquebisbe uns
estatuts propis, amb una petició per tal de que aquestos siguin aprovats i
s’erigeixi canònicament la nova Congregació de Senyores de la Mare de Déu de la
Soledat. En aquest estatuts, s’estableix que el prefecte de la Sang serà també el president de la Congregació de Senyores de la
Soledat, establint d’aquesta manera, un lligam entre les dues congregacions
independents; lligam que encara perdura avui dia.
.jpg) |
Divendres Sant de 1926. La Soledat, encara a l'interior de Natzaret, és a punt d'iniciar la Processó Foto: Francesc Blasi Vallespinosa. 'Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya' |
L’any 1898, el president de la
Soledat, el prevere Pau Ayala, aprova un distintiu i medalla pròpia per a la
Congregació i ja trobem documentat per primera vegada que el nombre
d’associades era de 109. L’any següent, es crea la “Sección de Señoritas” en un acte institucional en la que
s’inscriuen 24 noies menors de 20 anys. El 1901 es fa un nou mantell i vestit
per a la Mare de Déu i el 1905 es canvia
la peanya del pas.
 |
Soledat de Camps i Arnau. Arxiu Daniel Pallejà |
El 1914 es tornà a fer un nou i
preciós mantell i vestit de vellut negre per la Mare de Déu, que malauradament
desaparegué juntament amb la imatge, en la fatídica revolta iconoclasta del 21
de juliol del 1936.
L’any 1939 i 1940 es va demanar
la imatge de la Soledat de la Catedral, que actualment està situada a la
capella del Sant Crist de la Salut, al creuer de la Catedral.
L’any 1941 es beneí la nova
imatge de la Soledat, obra de Josep Maria Camps i Arnau. Era una talla sòbria a la que l’any 1962 se li va afegir el mantell que duu l’actual Mare de Déu de la Soledat.
Degut a que aquest mantell no s’adaptà correctament a la talla, es decidí encarregar
a Josep Viladomat una nova Soledat "de bastidor". Aquesta va ser beneïda l'any 1963.
Des de l’any 1957, la Congregació
de Senyores de la Soledat organitza la Processó de la Soledat el Dissabte Sant.
Actualment, aquesta processó entra dins de la Catedral on es celebra el rés de la Corona Dolorosa.
L’any 1959 es tornà a crear la
secció d’aspirants de la Soledat, i no va ser fins l’any 1980 en que s’obtingué el permís de
l’arquebisbat i de la Congregació de la Puríssima Sang per tal de que les dones tornessin a desfilar a la
Processó del Sant Enterrament de Divendres Sant acompanyant el pas de la Mare de Déu de La Soledat.
L’any 1991 es van treure les rodes del pas i, com des del seu orígen fins al 1925, la Soledat va tornar a desfilar pels carrers de la ciutat duta a espatlles per nois voluntaris. Aquell mateix any es creà la banda de
tambors pròpia de la congregació de la Soledat, que des de llavors l’acompanya
acompassadament.
 |
Dissabte Sant. Processó de la Soledat, 2014. Foto Daniel Pallejà |
La Congregació de Senyores sota
la Invocació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist i de la Mare de
Déu de la Soledat, forma part des de l’any 2003, juntament amb la Reial i
Venerable Congregació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist, de
l’entitat coneguda històricament com La Sang. L’òrgan d’enllaç de les dues Congregacions és una Comissió Mixta on
es prenen decisions que afecten a ambdues, fet que no qüestiona l’autonomia de
cadascuna d’elles. La representació davant l’Agrupació d’Associacions de
Setmana Santa de Tarragona és de quatre membres, dos de cada Congregació.
 |
La Soledat a l'interior de la Catedral el Dissabte Sant de 2014. Foto: Daniel Pallejà |
Ambdues congregacions organitzen
conjuntament conferències quaresmals, actes en honor a Santa Marina i a la Mare
de Déu dels Dolors, missa en sufragi dels congregants difunts i difuntes i el
manteniment de l’església de Natzaret i Casa de La Sang, seu canònica i social
respectivament, de les dues congregacions.
Actualment, d'entre totes les congregacions, germandats, confraries i gremis de la Setmana Santa Tarragonina, la Congregació de Senyores sota la Invocació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist i de la Mare de Déu de la Soledat és, la que té major número de congregants associades i la que més participants aporta a la processó del Sant Enterrament de Divendres Sant.
REIAL GERMANDAT DE JESÚS NATZARÈ
Fundació: 1903
Domicili Canònic: Parròquia de Sant Francesc d'Assís - Rambla Vella, 57
Domicili Social: Carrer Girona s/n. - Apartat de Correus n. 952 - 43080 - Tarragona
Guarda-passos: Església de Sant Miquel del Pla - Carrer de Sant Miquel, 2
Passos: JESÚS NATZARÈ, les tres Maries són de Josep Rius (1907) i el Natzarè, de Salvador Martorell (1939), LA PRIMERA CAIGUDA, d'Antoni Parera (1930) i JESÚS ÉS DESPULLAT DE LES SEVES VESTIDURES, d'Agustí Ballester (1961)
Música: Banda de cornetes, tambors i gaites, banda de tambors infantil i coral infantil
Breu història
El diumenge 29 de març de 1903,
un grup de tarragonins encapçalats per l’arquitecte diocesà i provincial, Ramon
Salas i Ricomà, es reuniren per tractar la formació d’una nova germandat que
acompanyés la imatge del Natzarè que des de l’any 1867 es venerava a l’església
de Natzaret.
 |
Antic Convent de Santa Clara, on es venerava el pas del 'Porta-Creu' Fot. Arxiu Daniel Pallejà |
Si fem però, la vista enrere,
trobarem que la devoció per la imatge del Natzarè a la Setmana Santa tarragonina
es remunta al segle XVII. L’any 1698 el gremi de Cordelers, també anomenat
Confraria de Santa Llúcia de mestres corders, demana permís al municipi per
anar a la processó amb el pas del “Porta Creu”. Aquest pas, era molt similar a
l’actual ja que, a més del Crist amb la creu al coll, també hi figurava la
imatge de la Verónica en el moment en que li neteja el rostre amb el Sant Drap.
El grup, que era resguardat a l’antic convent de Santa Clara, va ésser destruït
el 1811, durant l’assalt i saqueig de la ciutat per les tropes franceses.
Al reorganitzar-se la processó
l’any 1815, el gremi de corders aconsegueix treure una antiga imatge de Jesús
Natzarè que els franciscans custodiaven i veneraven des de temps immemorials al
seu convent de la Rambla Vella. Aquesta imatge, de talla més petita del
natural, duia cabellera i les seves mans estaven entrellaçades, a l’estil d'un ‘Cristo Cautivo’ amb la conseqüent dificultat d’incorporar-li una creu.
No se sap certament quan el gremi
de corders va deixar d’acompanyar el pas del Natzarè, però el 1819 la imatge va
ser cedida per la Congregació de la Sang als Fadrins Menestrals. L’any 1820 és
el Gremi de mestres cubers i boters qui demanen permís a la Sang per acompanyar
la imatge a la processó i declaren la intenció de fer per l’any vinent un nou
Natzarè. La Sang no va concedir el permís al·legant que els Fadrins tornarien a
acompanyar novament la imatge.
L’any següent (1821) la Sang,
designà Majoral del pas del Natzarè
al segon alcalde constitucional Sr. Gabriel Nolla, qui tanmateix, convida a ser
acompanyat pels milicians i persones del seu grat.
 |
Antic Convent de Sant Francesc. Arxiu Daniel Pallejà |
D’aquesta manera s’arriba fins
l’any 1835, any de crema de convents, expulsió de frares i destrucció de
temples. El Convent de Sant Francesc es converteix en quarter de milicians
nacionals, i les mateixes milícies treuen al carrer totes les imatges i mobles
de l’interior del temple per tal d’ésser destruïdes. És en aquest punt, quan
una nena de nou anys, que casualment passava per allà amb la seva mainadera,
veié la imatge del Natzarè, amuntegat juntament amb d’altres elements a la
vorera. La nena es va impressionar i afectar tant, que un dels milicians que
estava de guàrdia a la porta del temple, li va preguntar perquè plorava, i ella
li respongué que el seu desig fóra
salvar la imatge de Jesús Natzarè. El milicià davant la sinceritat de la criatura, li va dir, “si goseu d’emportar-vos-la, ja ho
podeu fer, si bé, ha de ser ara mateix”; sense pensar-s’ho ni un sol
instant, la nena i la seva mainadera van
agafar la imatge i se l’emportaren al seu domicili, on va ésser acuradament guardada i
reverenciada per la família, no fent cas del
perill que tal acte comportava, entregant-la temps després a la
Catedral. Aquella nena de nou anys es deia Tecla
Ricomà i Rufí, mare del que, 68 anys més tard, fundaria l’actual Germandat
de Jesús Natzarè, Ramon Salas i Ricomà.
A finals de 1863, la imatge del
Natzarè que estava dipositada a la
Catedral -en un retaule del creuer al costat esquerra del Sant Crist de la
Salut-, va ser traslladada a la retornada i restaurada església de Sant
Francesc. La talla va quedar en veneració a l’interior de la capella
del Santíssim Sacrament.
 |
Rambla Vella, 1870. Durant tres anys es celebrà el Viacrucis de Diumenge de Rams amb el pas de Jesús Natzarè Foto Arxiu Rafael Vidal |
El Diumenge de Rams de 1864 s’organitzà a la tarda i per primera vegada un Viacrucis amb la imatge del
Natzarè dut a coll, per tota la Rambla Vella resant les catorze estacions.
Totes aquelles persones que hi van participar, ho van fer amb vesta i vara. Al
acabar l’acte, ja a l’interior de Sant Francesc, es va celebrar un sermó i es cantà
l’Stabat Mater.
Aquest acte va tenir continuïtat
l’any següent, amb la particularitat de convidar també a membres femenins, i
amb la obligació de que el homes anessin tots amb la seva vesta de congregant i
vara.
L’any 1867 va ser l’últim
Viacrucis de Diumenge de Rams en que participà la imatge de Jesús Natzarè,
doncs la Congregació de la Sang, encarregada de cedir l’acompanyament a la
Processó de la imatge del Natzarè, va sol·licitar al Sr. Arquebisbe
Fleix i Solans el trasllat de la talla a l’església de Natzaret. D’aquesta
manera, a finals d’any, la imatge de Jesús Natzarè va ser traslladada
definitivament a la seu de la Congregació de la Sang -quedant-se-la definitivament en
propietat- i col·locada a la fornícula de la primera capella situada a la dreta
de l’altar major.
Durant aquests últims anys, el
Natzarè va ser acompanyat a la Processó per diferents gremis, destacant-se el dels fadrins menestrals
i el d’artesans industrials. Tot i això, el seu acompanyament va tenir alts i
baixos, i va haver-hi algun any en que no participà a l’esmentada processó
organitzada per la Congregació de la
Sang.
No està ben documentat -a causa de la pèrdua dels arxius durant la Guerra Civil- quan es va
fundar exactament la antiga Cofradía de
Jesús Nazareno, que es va encarregar del culte, ornamentació i
acompanyament de la imatge, però podem extreure per diferents dades aparegudes
a la premsa local de l’època, que aquesta es va crear entre els anys 1873 i
1874. Aquesta confraria organitzava oficis en honor a Jesús Natzarè a
l’església de la Sang, i a més, convidava
a diferents estaments a desfilar amb la imatge durant la processó del Divendres
Sant. Cal destacar en importància l’acompanyament del Colegio de Tarragona com podem veure en una nota publicada al Diari
“La Opinión” del 23 d’abril de 1882 en que comunica que “Hoy, a las diez y media, en la iglesia de Nazareth, la Cofradía de
Jesús Nazareno junto con el Colegio de Tarragona, costeará un oficio
cantado...”.
 |
Ramon Salas i Ricomà. Arxiu Daniel Pallejà |
Aquí entrarà un altre vegada el
nom de Salas i Ricomà. El Sr. Ramon Salas i Ricomà des de l’any 1875 formava
part del professorat del Colegio de
Tarragona, i a més, era congregant de la Sang. La seva gran devoció per la
imatge del Natzarè estava molt arrelada gràcies a la seva mare, aquella nena de
nou anys que l’any 1835 salvà la imatge de la seva segura destrucció. Convidat
doncs, el Col·legi de Tarragona per
la Confraria de Jesús Natzarè, Ramon Salas es bolcà plenament en donar lluïment
i esplendor a l’acompanyament de la imatge per part de l’alumnat del col·legi. La
premsa del 1877 destaca que la comitiva que acompanyava el pas del Natzarè va
ser un dels més concorreguts. Tots els alumnes de primera i segona ensenyança
anaven amb túnica de vellut i gorguera. Es van comptar fins a 80 participants,
entre alumnes, membres de la Confraria de Jesús Natzarè, pendonistes, majorals
i representants.
Aquest comitiva ja no es va
interrompre, i en una nota apareguda a
la premsa local el Dimecres Sant de 1881, es fa notar que el Penó principal del
Natzarè “sin duda será uno de los que
llevarà más lucido acompañamiento”.
El Diario de Tarragona del 22 de
març de 1883, destaca la unió del Col·legi de Tarragona amb la Confraria de
Jesús Natzarè, en l’acompanyament de la imatge i anomena els mayorals que
pertanyen a la confraria i els pendonistes dels diferents cursos del col·legi.
No obstant, les corrents de
liberalisme exaltat que van ser norma en diferents moments del segle XIX
ocasionant a vegades, disturbis durant el curs de la processó, va fer desistir
a les famílies dels escolars de que aquests desfilessin a la processó del
Divendres Sant. Per aquest motiu la Confraria de Jesús Natzarè tornà a convidar
als artesans industrials, tal com queda
reflectit a la premsa del 1885.
L’any 1892 trobem l’última
referència a la Cofradía de Jesús
Nazareno, en una nota de premsa de la Junta general celebrada per la
confraria en que confirma la seva participació a la processó, i anomenen pendonistes
i majorals.
Arriben moments difícils per la
Confraria de Jesús Natzarè. Segurament entre els anys 1893 i 1894 es dissol la
confraria, doncs l’any 1894 el pas desfila entre les fileres dels penitents amb
improperis de la Congregació de la Sang,
i el 1895, en Junta general de la mateixa congregació de la Sang, que recordem que era la propietària de la talla, aproven la confecció
d’una nova túnica per a la imatge.
Aquí comença un període de
dificultats per trobar un nou acompanyament pel pas. El 1895 i 1896, la
congregació cedeix el pas a varis joves amb penó i música. El 1898, torna a
desfilar entre les fileres dels penitents de la Congregació. El 1899, el tornen
a acompanyar els artesans industrials, el 1901 es el torn del Colegio Provincial qui acompanya la
imatge, i finalment, el 1902 torna a desfilar entre les fileres de congregants
i penitents amb improperis de la Sang.
Davant d’això, veient el Sr.
Salas que la imatge del Natzarè anava sense un acompanyament digne, i sense cap
confraria que cuidés del culte i il·luminació de la imatge, va decidir fundar
una nova germandat que dignifiqués la processó i la desfilada del seu estimat
natzarè.
 |
Primer distintiu i Vesta aprobada el 1903 Arxiu Daniel Pallejà |
Tornem al començament. Així
doncs, el diumenge 29 de març de 1903, un grup de tarragonins encapçalats per
l’arquitecte diocesà i provincial, Ramon Salas i Ricomà, es reuniren per
tractar la formació d’una nova germandat que acompanyés la imatge del Natzarè
que des de l’any 1867 es venerava a l’església de Natzaret. El grup, format
pels senyors Jose Prat i Prats, Josep Maria Pujol, Josep Vidal Marot, Lluís
Sans, Manuel de Peñarrubia i Francesc de P. Canals fundaren la “Hermandad de devotos del Santo Nazareno”.
Hem de suposar que es va triar aquest nom per diferenciar-se de la confraria
dissolta només deu anys abans. La premura del temps, doncs s’acostava la
Setmana Santa, va fer que tres dies abans d’aquesta reunió, el 26 de març, Ramon
Salas s’avancés i enviés ja una instància i un esborrany dels estatuts a
l’Arquebisbe per tal que la nova germandat fos aprovada i que ja poguessin
desfilar aquell mateix any. I així va ser, doncs cinc dies més tard, l’1
d’abril de 1903, s’aprova la nova confraria amb només un però. La nova
germandat ha de canviar el nom de Santo
Nazareno, pel de Jesús Nazareno,
doncs l’informe eclesiàstic indica que “el
título de Santo Nazareno no es muy común en el
lenguaje cristiano”. L’Arquebisbe, també aprovà el distintiu de la
germandat -una creu llatina de color vermell-, i el model de vesta que
utilitzaran els seus associats. Aquesta vesta serà negra amb cucurulla del
mateix color, màniga caiguda, cíngol vermell i el distintiu del mateix color.
Un cop endegat els preparatius, la
nova “Hermandad de Jesús Nazareno”
desfilà per primera vegada el Divendres Sant 10 d’abril, amb 47 associats
acompanyant el vell pas de Jesús Natzarè amb penó i banda de música del
Regiment de Luchana. Cal dir també, que la recollida del pas es va fer al
número 10 del carrer Hospital -actual Comte de Rius-, lloc on vivia Ramon Salas
abans de traslladar-se a la casa del mateix nom de la Rambla. La premsa local
va destacar el lluïment de la desfilada de la nova germandat.
 |
Junta directiva encapçalada per Ramon Salas i Ricomá amb l'antiga bandera amb la creu insígnia brodada de la Germandat.
Primera década del segle XX. Segurament seria la representació a la processó del Corpus. Arxiu Daniel Pallejà Blay |
La premura de les dates, abocades
a la Setmana Santa, van deixar per més endavant la constitució de la primera
junta directiva. Aquesta primera junta, va quedar constituïda el 12 de juliol
amb els següents membres: Ramon Salas i Ricomà, Administrador Major; Josep
Maria Pujol de Barberà, Tresorer; Lluís Rodríguez Ollé, Secretari; i els
senyors Ferran Cervera Olives, Félix Ribas Ferrer, Joan Vidal Munt i Francesc
Boireu, com a administradors.
Al mateix temps també es formà
una secció de Socors Mutus “Montepío” pels
associats en cas de malaltia o invalidesa. Aquesta secció perdurà fins
el 2009.
És important destacar que a la
Germandat, en el seu primer any de vida, s’hi apuntaren un total de 83
associats, dels quals com dèiem anteriorment, més de la meitat desfilaren a
la processó del Divendres Sant.
La germandat anà progressivament
arranjant la peanya del pas, que estava molt malmesa, canviant el sistema
d’il·luminació, envernissant i daurant les motllures. Tot i així, les diverses
reformes no van poder aturar la mala situació en que es trobava el pas, de tal
manera que, l’1 d’abril de 1906, es va prendre l’acord unànime de construir una
nova carrossa o peanya i ampliar el conjunt escultòric amb tres noves figures.
La idea i el projecte de l’ampliació del pas es deu a la imaginació de Ramon Salas i l’execució del
mateix, sempre sota les instruccions del president, a l’associat i tallista
tarragoní Francesc Casanovas Climent. Alhora, Casanovas va encarregar la
realització de les tres imatges a l’escultor de Barcelona, Josep Rius mentre
ell treballava i tallava amb gran mestria la nova peanya. El llenç de la
Verònica amb la cara de Jesús pintada va ser obra de Francesc Carbó.
 |
1907-1911. El pas és recollit pels Armats al número 10 del carrer Hospital, domicili llavors de Ramon Salas i Ricomà Aquest és el document fotogràfic més antic sobre el pas del Natzarè. Arxiu Daniel Pallejà |
El pas, que era tot nou, tret de
la figura del Natzarè, va sortir per primera vegada el Divendres Sant de 1907,
causant una general commoció per l’acurat de les seves formes i la composició
de les figures que se li havien afegit constituint una autèntica obra d’art.
 |
Imatge del Natzarè, anys 20. Arxiu Daniel Pallejà |
El 1914 l’escultor Josep Rius,
autor de les tres maries, va restaurar la imatge de Jesús Natzarè. Li va refer
els peus i braços donant-los una nova posició, separant així les dues mans per
tal de dur la creu d’una manera més natural. El mateix any, la germandat va
rebre el títol de “Reial” Germandat,
atorgat pel Rei Alfons XIII. Un any més tard Ramon Salas dissenyà el nou escut
amb la corona reial borbònica -l’actual escut-. Tot i això no es va concórrer a
la processó amb l’esmentada insígnia
fins l’any 1917.
L’any 1928 s’aconseguí el permís
del Sr. Arquebisbe per fer un Viacrucis amb el Sant Crist de l’Agonia -que
pertanyia a l’església de Sant Francesc- fins a l’Ermita de la Salut. L’any
1931 aquest Viacrucis va ser prohibit per la jerarquia eclesiàstica.
A la processó del 1929, es va
evidenciar la gran quantitat de germans que acompanyaven el pas del Natzarè i
es decidí encarregar un nou pas. Aquest nou pas, “La Primera Caiguda”, conegut també
popularment com El Cirineu, va ser
cisellat per l’escultor Antoni Parera i Saurina i es va estrenar durant la
processó del Divendres Sant de 1930. Si bé l’any 1931 també va desfilar per
segona vegada, no fou així l’any 1935. A Tarragona, de l’any 1932 al 1934 no es
celebrà la processó per motius polítics i temps d’incerteses i, l’any 1935, degut
a la por pels possibles disturbis que es poguessin produir durant la desfilada,
va provocar que fossin molts pocs els germans disposats a assistir a la processó acompanyant el nou pas. Per tant,
pocs dies abans la Germandat resolgué participar a la processó només amb el pas
del Natzarè.
 |
El pas del Cirineu i de Jesús Natzarè a la Baixada de la Peixateria. Any 1931. Foto H. Vallvé - Arxiu Daniel Pallejà |
El 21 de juliol de 1936, arribà a
la ciutat la revolta iconoclàstica prèvia a l’inici de la Guerra Civil
Espanyola. Aquella nit la gran majoria dels passos i misteris de les
associacions de Setmana Santa van ser devorats per les flames. La germandat,
fou una de les poques que salvaren el seu patrimoni artístic amb l’excepció de
l’antiquíssima figura de Jesús Natzarè. Aquesta va ser cremada al estar venerada
permanentment en una capella a l’interior de l’església de Natzaret. No en va,
la peanya amb les tres Maries del 1907 i el recent pas d’Antoni Parera es
salvaren al estar resguardats i tapiats en uns baixos del carrer d’Escrivanies
Velles, on actualment està el Col·legi d’Ingeniers.
L’any 1939, la Germandat
encarregà una nova talla del Natzarè a l’escultor canongí Salvador Martorell.
Aquell any es va decidir tornar a celebrar la processó del Sant Enterrament amb
l’assistència de totes les confraries i les poques imatges que s’haguessin
salvat de la destrucció del 36, però la premura de les dates va provocar que el
pas del Natzarè assistís amb una testa d’escaiola policromada, que servia de
model del nou Natzarè. Aquesta testa encara avui es conserva en una vitrina a
l’interior de Sant Miquel del Pla.
 |
El pas del Natzarè, any 1954. Arxiu Daniel Pallejà |
L’any 1940 es beneí l’actual
imatge definitiva del Natzarè i del nou Sant Crist de la Germandat que quedaria
dipositat a l’església de Sant Francesc, doncs l’antic crucificat que la
germandat utilitzava pels seus viacrucis també resultà destruït en els
disturbis del 1936. Aquest Crist crucificat, que fou una donació del germà
Natzarè Martí Marias i Magriñà, va ser cisellat als tallers Rius de Barcelona.
El mateix any es va crear la
secció d’aspirants, i són membres d’aquesta, qualsevol nen o nena menor de 17 anys, edat en què passen a ser
congregants.
Un any més tard, el 1941 ja es
parlava de crear una secció de dones de la Germandat, si bé, no es va portar a
cap definitivament fins el 1957,any en que es va crear la Secció de Maries del
Calvari.
L’any 1959, la Germandat va
emprendre un altre repte. El de realitzar el tercer pas. A finals d’any es va
aprovar en Assemblea General Extraordinària la realització d’aquest pas que
s'anomenaria "Jesús és Despullat de les seves vestidures".
 |
Jesús és Despullat de les seves vestidures. Foto any 1965. Arxiu Daniel Pallejà |
Aquest nou pas va ser realitzat
per l’escultor Agustí Ballester Besalduch, i fou beneit el Dimarts Sant de
1961.
A partir de l’any 1983, el pas de Jesús Natzarè va ser dut a coll per
germans voluntaris i el 1984 es va formar la Banda de Tambors de la Germandat.
Poc després, la banda s’aniria ampliant instrumentalment per cornetes, i més
recentment per gaites. També l’any 1984 es va crear el Cor infantil, cor que
acompanyaria amb les seves veus blanques el pas del Cirineu.
L’any 1987 la germandat es va
proposar crear un nou pas que seria escortat per la secció de Maries del
Calvari, “Sofriment i tristor de la Verge
María camí del Calvari”. Pas format per dues figures que representarien a la Mare de
Déu essent acompanyada i consolada per un àngel, i aniria entre els passos del
Cirineu i el de Jesús Natzarè. Tot i això, la cessió necessària i urgent del temple de Sant
Miquel per poder aixoplugar els passos de la Germandat, dut a terme l’any 1988, i el seu costós
acondicionament i restauració del temple que, fet en diverses fases, ha arribat
fins al dia d’avui, va obligar a guardar el projecte del nou pas a l’espera que en un
futur pròxim pugui fer-se realitat.
L’any 2009 la germandat va crear
la Banda infantil de la Germandat, amb el ferm propòsit de fer escola i tenir
relleus per nodrir la Banda de Tambors, cornetes i Gaites de la Germandat.
 |
La Germandat a la Rambla nova a l'espera de ser recollida pels armats. Foto Daniel Pallejà |
En el decurs dels anys, la vida
social i cultural de la Germandat ha estat rica en aportacions a la ciutat i a
la Setmana Santa tarragonina, i s’ha convertit en una de les entitats amb més
pes específic, tant en nombre d’associats, com per les activitats culturals que
duu a terme: concerts, exposicions, col·loquis, edició anual d’un opuscle, etc.
ASSOCIACIÓ LA SALLE
Fundació: 1907
Domicili Canònic: Santuari de Ntra. Sra. del Sagrat Cor (Jesús i Maria) -Carrer Méndez Núñez, 14
Domicili Social: Carrer Méndez Núñez 14, 2n pis - 43004 - Tarragona
Passos: L'ORACIÓ A L'HORT, de Messeguer-Rius (1942) i VETLLEU I PREGUEU, de Claudi Rius (1943)
Música: Banda de tambors i banda de música
Color de vesta: Morada amb punys i estola granat
Associats: -
E-mail: -
Web: www.lasalletgn.cat
Breu història
L’actual Associació La Salle de
Tarragona, que fins fa pocs anys se la coneixia per Associació d’Antics Alumnes
del Col·legi La Salle, aglutina a alumnes, antics alumnes i simpatitzants
d’aquest centre docent. Té els seus orígens en 1906, coincidint amb l’arribada
a la ciutat dels Germans de les Escoles
Cristianes, popularment anomenats ‘germans del babero’, els quals i per
voluntat expressa del vicari general, més tard cardenal-arquebisbe, Dr.
Francesc Vidal i Barraquer, funden un col·legi amb la missió d’impartir la
docència seguint les premisses educadores de Sant Jean Baptiste De La Salle
(Reims 1651- Rouen 1719) doctor en teologia i canonge de l’Església
Metropolitana de Reims.
 |
1926. L'Oració a l'Hort portat a coll, al carrer de Sant Hermenegild a punt d'entrar a la Plaça del Rei desprès de la pujada de peixateria Foto: Francesc Blasi Vallespinosa. 'Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya' |
L’any següent a la seva arribada,
el 1907, els alumnes del Col·legi del Sagrat Cor de Jesús dels Germans de les
Escoles Cristianes, com llavors eren anomenats,
participen per primera vegada en
la Processó del Sant Enterrament,
convidats per la Congregació de la Puríssima Sang acompanyant el pas l’Oració
en l’Hort, un conjunt improvisat d’imatges aprofitades de diversos altars i
preparades per l’ocasió, propietat d’aquesta congregació i que fins a aquells anys
havia sortit en processó escortat esporàdicament per alumnes de diferents col·legis de la ciutat,
com el que dirigia el sacerdot Jeroni Rivera o el del Sr. Manuel Isern.
L’artista Lluís Argullol cisellà, entre
el 1911 i 1912 un nou pas que fou acompanyat pels alumnes del Col·legi i els
del Patronat Obrer, regentat també pels Germans.
Fruit del constant creixement del
col·legi i per no perdre els vincles amb el centre docent, el 2 de novembre de
1918 es funda legalment l’Associació d’Antics Alumnes dels Germans de les
Escoles Cristianes, encara que en 1914 ja s’havia creat un antecedent amb el
nom de Congregació de la Guàrdia d’Honor del Sagrat Cor de Jesús.
Pocs anys després d’acompanyar el
misteri de l’Oració a l’Hort, els antics alumnes decidiren construir un nou pas
que els permetés desfilar conjuntament. Aquest seria el prendiment conegut també com petó
de Judes. S’encarregà el 1927 al gran escultor modernista barceloní Josep
Llimona i Bruguera que no va voler cobrar per
fer-la. Aquesta meravella d’escultura catalana, que arribà a Tarragona
el 27 de març de 1931, tingué una glòria efímera doncs només va sortir en
processó els anys 1931 i 1935.
 |
1931. El recordat pas de Josep Llimona durant la Recollida al seu pas per la Rambla Nova. Foto Arxiu Daniel Pallejà |
El 21 de juliol de 1936 els dos
passos van ser cremats als patis del col·legi de la llavors Avinguda Navarra.
Després de la contesa civil de
1936-1939, la Setmana Santa tarragonina torna a reeixir de les cendres i les confraries surten amb nous
passos. Primer, el 1942, el Col·legi de la Salle ho fa amb l’Oració a l’Hort. El mateix any l’Associació encarrega als tallers
barcelonins de Claudi Rius el pas Vetlleu
i Pregueu. En un principi es va proposar a Rius que tornés a fer el Petó de
Judes, però l’artista rebutjà l’oferta perquè considerava que tota comparació
dels dos passos sempre seria a favor del primer, ja que res no podria imitar i
encara menys igualar la meravella de Llimona. El pas de Vetlleu i Pregueu de
Claudi Rius és actualment únic en el seu gènere i escenificació.
 |
Anys 50. El pas de Vetlleu i Pregueu de Claudi Rius, únic en el seu gènere i escenificació. Foto Arxiu Daniel Pallejà |
L’any 1990 l’Associació La Salle
es refon i es reorganitza com a tal i pren un nou impuls amb la restauració
dels dos passos, la confecció de noves vestes, la recuperació del sermó de les
Set Paraules i presentació d’un opuscle. També treuen les rodes al pas de
l’Oració a l’Hort, que és portat a espatlles per associats voluntaris i es crea
una banda de tambors que l’acompanya.
 |
El pas de l'Oració a l'Hort durant el seu trasllat l'any 2014 a l'interior de Sant Agustí. Foto Daniel Pallejà |
Aquesta és una associació
cultural oberta al qui respecti els seus estatuts. El seu propi caràcter i
objectius li permeten i, a la vegada l’obliguen a mantenir una dinàmica
quotidiana al llarg de tot l’any. No és una confraria de Setmana Santa en
l’estricte sentit de la paraula, no obstant això, durant aquest període es
comporta com a tal, en comunió amb les altres associacions, participant
plenament als actes que s’organitzen.
Actualment organitzen, juntament
amb la Congregació del Descendiment i la Il·lustre Confraria de Sant Magí,
Màrtir, de Barcelona, el Viacrucis de Dilluns Sant que surt de l’ermita de Sant
Magí del Portal del Carro.
GERMANDAT DE NOSTRE PARE JESÚS DE LA PASSIÓ
Fundació: 1940
Domicili Canònic i Social: Parròquia de Sant Joan Baptista, Plaça del General Prim, 8
Passos: JESÚS DE LA PASSIÓ, de Jordi Amenós (2008) i L'ENTRADA TRIOMFAL DE JESÚS A JERUSALEM, de Santiago Lara (2003)
Música: Banda de tambors i tarotes
Breu història
Un cop acabada la Guerra Civil
Espanyola i veient la situació en què havia quedat la nostra Setmana Santa,
tant pel que fa a participants com a misteris,
un grup d’amics es van reunir i decidiren crear la Germandat de Nostre
Pare Jesús de la Passió.
 |
Pas de Coscolla, anys 50. Foto Arxiu Quim Mas |
El 16 de gener de 1940 se celebrà
la Junta General Constitutiva de la Hermandad
de Nuestro Padre Jesús de la Pasión i es domicilià, pel que fa als cultes
religiosos,a la parròquia de Sant Joan Baptista de Tarragona. La intenció era
acollir gent interessada en donar una empenta a la celebració i que en aquell moment
no participaven en cap altra confraria existent.
El fundador i impulsor de l’idea
fou en Martín Marias Magriñá i el primer president en Josep Maria Tarrassa
Alvira, creador del famós personatge infantil Maginet Pelacanyes. Els dos formaven part de l’equip de Ràdio
Tarragona, entitat que va cedir els seus locals per a les reunions durant els
primers anys. La resta de socis fundadors van ser Josep M.Solé Brunet, Antonio
Alvares Icart, Rafael Gabriel Puig, José Ruiz Caro, José Siré Pérez, Josep M. Vives
Vilà, José M. Romaní Mas, Enrique Olivé Martínez, Francisco Barriach Sanromà,
Salvador Doménech Domingo, Fernando Savín Coria i José Rovira Acarín.
Encomanaren la confecció d’un
misteri a l’escultor Felipe Coscolla, aragonès però afincat a Barcelona. Coscolla
crearia un Jesús de la Passió imponent, amb força, artísticament insuperable i que,
malauradament, seria la obra pòstuma de l’escultor. Aquest pas fou beneit el dia 20 de març de 1940 en presència de les autoritats
civils i eclesiàstiques. En el mateix
acte es va beneir la Bandera de la Germandat. La vesta de la germandat triada era
i és encara avui dia, de les vestes més vistoses de la processó, formada
per una túnica de vellut granatòs i cua-escapulari i cucurulla blanques. La
dels aspirants, que van sortir per primer cop el 1943, és tota blanca.
La nova germandat desfilà per primer
cop a la processó del Divendres Sant de l’esmentat 1940, amb el nou pas de “Jesús
de la Passió” dut a coll i acompanyat
musicalment a càrrec de la Banda Municipal de Tarragona. Dos anys més tard es va fer una remodelació de la peanya
per incorporar-hi les rodes, segons petició de l’Agrupació d’Associacions.
 |
1948. La Germandat durant la recollida del pas. Foto Arxiu Quim Mas |
L’any 1948, la germandat es
proposà fer un nou pas simbolitzant el lliurament de la Creu a Jesús, que
haurien d’acompanyar els aspirants però l’elevat cost econòmic no ho va
permetre. Aquell mateix any el confrare Pau Olivé Sanromà lliurà la imatge de
Crist Crucificat que el mateix Dimecres Sant ja va presidir el Viacrucis de la
Germandat. L’any 1952 la Germandat cedí la diada del Dimecres Sant, en què es
celebrava el seu Viacrucis, per tal que l’Agrupació d’Associacions de Setmana
Santa pogués organitzar la processó
del Rosari del Dolor fins que l’any 1963
fou suprimida arran de la prohibició governativa per la utilització d’aparells
acústics i amplificadors a la via pública, que eren necessaris per poder
fer-la.
 |
Portada del Diario 29 d'agost de 1973.Arxiu Daniel Pallejà |
Varen transcórrer els anys sense
fets de gran relleu fins que arribà el 28 d’agost de l’any 1973, la diada més
desgraciada de la Germandat. Aquella nit, al voltant de les onze, el pas es va
cremar per culpa d’un curtcircuit al magatzem de paper del carrer Pau del
Protectorat, on es guardava el misteri. Joan Núñez i Brunet, empleat de la casa
i que hi vivia al costat, va anar corrent i, vista la gran fumarada que sortia,
avisà als bombers i la policia
municipal.
Quan van arribar els bombers, el
seu cap, davant la impossibilitat d’entrar per la porta principal, va manar que
es foradés una claraboia del sostre. En aquell moment, arran de l’acumulació de
gasos i fum, va tenir lloc una gran explosió i s’escampà el foc. El pas va
resultar totalment destruït. Esculpit el 1940, el pas cremà el 1973. Havia ‘viscut’
33 anys, l’edat de Crist. Només en quedà un bloc de fusta carbonitzada.
Els anys següents a l’incendi del
pas de Coscolla,l’assistència a la processó del Sant Enterrament era cada
vegada més difícil, mancats del punt de referéncia com era el misteri d’en
Coscolla. Amb tot, la Germandat no va deixar mai de sortir i, fins i tot, a
finals dels 70 del segle XX van acompanyar el misteri d l’Ecce-Homo en dues
ocasions i una altra el del Descendiment de la Creu, que no disposaven de gent
per fer-ho per la davallada general que va patir la Setmana Santa tarragonina.
 |
El pas de l'Ecce-Homo acompanyat per la Germandat de Nostre Pare Jesús de la Passió. 1977. Foto Arxiu Francesc Gómez |
L’any 1982 va estar a punt de
dissoldre’s la Germandat, però un grup de socis va potenciar la recerca d’un
nou misteri, que havia de potenciar la Germandat. El pas va ser encarregat al
taller Pla d’Olot. El nou Jesús de la Passió, feta amb motllo de guix com mana
la tradició olotina de fer figures en sèrie, va ser finalitzat l’any 1987. L’any
1989 s’incorporà una banda de tambors formada per confrares, que des d’aquell
any acompanya el misteri en totes les processons.
L’any 1990, any del 50è
aniversari de la fundació de la Germandat, el Viacrucis del Rosari del Dolor
tornà a sortir al carrer, després de 16 anys, amb el Sant Crist i el misteri de
Jesús de la Passió portat a espatlles. L’any 1991 el Viacrucis tornà a deixar
pas a la processó, gràcies a la insistència de la Germandat i a la bona relació
amb l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa, incorporant els misteris que participaren als anys 50.
 |
Actual pas de Jordi Amenós. 2014. Foto Daniel Pallejà |
L’any 1993 es presentà un nou pas
que substituiria la imatge olotina de Pla. El nou Jesús de la Passió fou
realitzat per Lluís M. Saumells.
Arribats a l’any 2000, la
germandat es plantejà la possibilitat de realitzar un nou pas. I així va ser
com l’any 2003 es beneí el pas de l’Entrada
Triomfal de Jesús a Jerusalem, realitzat al taller d’art religiós Santiago
Lara. Aquest pas només participa a la processó de Diumenge de Rams.
L’impacte de la figura cremada l’agost
de 1973 seguia present i la Junta,
fent-se ressò d’aquesta demanda, va iniciar les primeres passes per portar el
projecte de recuperació del pas de Coscolla. L’any 2005 es posaren en contacte
amb l’escultor tarragoní Jordi Amenós i, a finals del 2006 i desprès de valorar
la maqueta presentada i la viabilitat econòmica per tal de fer front a aquest
repte es procedir a fer l’encàrrec.
El 2008 es va realitzar la cerimònia
de benedicció del nou pas de Jordi Amenós escenificant, amb la presència de l’antic
pas de Saumells, el seu relleu a les desfilades processionals de la Setmana
Santa tarragonina.
El proper any 2015, la Germandat
celebrarà el 75è aniversari de la seva fundació amb un seguit d’actes culturals
que serviran per donar a conèixer la seva història. Història que amb alts i
baixos, ha aconseguit arrelar en el teixit cultural de la ciutat, i com no, en
el de la Setmana Santa tarragonina.
REIAL CONGREGACIÓ DEL VENERAT COS DE JESUCRIST EN EL DESCENDIMENT DE LA CREU
Fundació: 1948
Domicili Canònic: Parròquia de Sant Pau - Carrer La Popular, 2
Domicili Social: Carrer La Popular, 2 - Apartat de correus n. 490 - 43005 - Tarragona
Passos: EL DESCENDIMENT DE LA CREU, projecte de Josep M. Bohigas (1948) amb quatre imatges cisellades al taller Reixach-Campanyà (1953) i tres per Melchor Gutiérrez (2010)
Breu història
La Reial Congregació del Venerat Cos de Jesucrist en el Descendiment
de la Creu de Tarragona va ser fundada el dia 9 de novembre de 1948 per un grup
de fidels catòlics tarragonins, units pel seu fervor religiós i amb la intenció
d’assistir als actes quaresmals i de Setmana Santa recuperats desprès de la
Guerra Civil.
 |
Recollida del pas del Descendiment al seu pas per la Rambla Nova. Anys 50. Foto Arxiu Daniel Pallejà |
L’entitat agrupava membres de les
congregacions marianes i d’Acció Catòlica. Tots ells van creure que la fundació
d’una congregació seria un bon lloc d’acollida per manifestar la seva fe. L’any
1949 van participar per primera vegada en la processó del Sant Enterrament. La
seu canònica de la Congregació va ser, per designi exprés del Cardenal Benjamin
de Arriba i Castro, la parròquia de Sant Pau.
 |
Antic model de vesta blanca amb faixa i ribets morats
que vestien els aspirants. Foto Maria Josepa Bresó Coch |
«Nuestra ambiciosa idea de entre un grupo de
tarraconenses nativos o de adopción surge la idea de hermanarnos para rendir
tributo a María Santíssima en su sexto Dolor al recibir en brazos a Jesús
desclavado de la cruz en la que fue inmolado». Així començava la presentació
del primer text escrit de la Congregació. Aquesta inquietud espiritual, que s’endevina
en aquestes poques línies, mostra el fer d’un nombre de persones que molt temps
abans del fet puntual al qual generalment atribueixen l’inici de la Congregació
(predicacions quaresmals de la Santa Missió) ja sentia la necessitat de crear
una nova congregació per exterioritzar els seus sentiments piadosos i
vigoritzar la Setmana Santa tarragonina.
Van signar el projecte dels
estatuts els senyors Juan Noguera Salort, Tomás Arbeola García, Joaquín Sabaté
Pàmies, Emilio Drudis Taugis, José María Pallarés Rebull, José Folch Santos, Antonio
Llasera Salamero, Alfonso Ansaldo Cabrera, els quals conjuntament amb els
senyors Anselmo Allué de Horna, Enrique Badía Rión, Antonio Artusa Coma i
Fernando Hierro Aragonés formaven la Junta Consultiva de socis fundadors, amb
les seves funcions perfectament explicitades en el redactat estatutari.
 |
El penó i una aspirant de la Congregació. Any 2014
Foto Daniel Pallejà |
L’any 1949 ja participaren per
primera vegada i sense pas a la processó del Sant Enterrament. Aquell mateix
any la Congregació va encarregar l’estudi, disseny i pressupost del que hauria
de ser el seu pas. No va ser però, fins l’any 1953 que la Congregació va
estrenar el pas del Descendiment,
obra de l’Estudi d’art religiós Josep Campanyà, Succesor de la Vídua Reixach de
Barcelona, seguint un disseny de Josep M. Bohigas. El pas -aleshores incomplet
segons la maqueta i disseny-, el formava una creu de fusta i les imatges del
Crist, la Verge Maria, Maria Magdalena i Nicodem.
A finals dels anys 70 la
Congregació passà per dificultats econòmiques i d’assistència, essent a punt de
desaparèixer. Tant és així, que l’any 1980 no pogué escortar el pas i aquest va
ser cedit a La Sang. La Sang, va determinar que fos la Germandat de Nostre Pare
Jesús de la Passió qui acompanyés el pas del Descendiment, al estar aquesta
confraria sense pas des del 1973.
Sortosament, la seva vinculació
amb el Club Maginet va propiciar el ressorgiment de la Congregació podent
tornar a escoltar el pas del Descendiment.
L’any 2010, el pas va ser
finalitzat amb les tres talles que encara mancaven, obra de l’escultor lleonès,
Melchor Gutiérrez. Aquestes eren les de Josep d’Arimatea situat a dalt de
l’escala, Sant Joan i Maria Salomé.
L'any 2015, concretament el 13 de març, la Congregació va rebre el títol de 'Reial' concedit pel Rei Felip VI.
 |
El pas del Descendiment al final de la pujada de la peixateria. Any 2014. Foto Arxiu Daniel Pallejà |
La Congregació, tal com hem dit
inicialment, té la seva seu a la Parròquia de Sant Pau. Allí la Congregació
guarda la maqueta del pas i tot el
patrimoni de l’entitat, i organitzen els
seus viacrucis i oficis. La Congregació també organitza juntament amb
l’Associació La Salle i la Il·lustre Confraria de Sant Magí, Màrtir, de Barcelona, el Viacrucis
de Dilluns Sant que surt de l’ermita de Sant Magí del Portal del Carro.
ASSOCIACIÓ DEL PAS DE LA PRESA DE JESÚS - CONFRARIA DE PESCADORS
Fundació: 1955
Domicili Canònic: Parròquia de Sant Pere del Serrallo - Plaça del Bisbe Bonet, 4
Domicili Social: Moll Pesquer, s/n (Llotja) - 43004 -Tarragona
Passos: LA PRESA DE JESÚS, de Jaume Satorras (1956)
Color de vesta: Blau grisós i faixí blau marí
Associats: -
E-mail: asspresajesus@live.com
Breu història
Amb el nom original de Confraria
de Sant Pere dels Pescadors està documentada la seva creació a les acaballes
del segle XIV, concretament l’any 1383. D’una manera semblant a la del Gremi de
Marejants, la tasca fonamental de la Confraria era la de socors mutus, com era
l’assistència en cas de malaltia o defunció entre els pescadors. En un principi
fou el Gremi de Marejants que començà a participar als actes de la Setmana
Santa tarragonina. Més tard, s’hi afegí la Confraria de Pescadors, acompanyant
en un principi al Gremi.
 |
Maqueta del pas realitzat per Luis Causarás Tarazona Foto Arxiu Daniel Pallejà |
Durant anys s’integraren a la
Germandat de Sant Pere Nolasc, dedicada a la redempció de mariners i pescadors
cristians. La Germandat, i per extensió el Gremi de Pescadors, participà a les
principals festes populars i religioses amb el “Ball de Titans”, possible
origen de les manifestacions castelleres de les torres humanes.
Les seves vicissituds van
íntimament lligades a les del Gremi de Marejants, el Gremi de Navegants i el
Gremi de Bergants.
A la primera meitat del segle XIX
els gremis i confraries de navegants i pescadors s’uniren amb la denominació
Gremi Unit de Marejants amb la tradició d’acompanyar el pas del Sant Enterrament.
No fou fins un segle més tard,
el 17 d’abril de 1955, i en sessió
plenària del Capítol de la Confraria de Pescadors, quan aquesta, es va
consolidar com entitat independent per sortir a la Processó del Sant
Enterrament de Tarragona, el dia de Divendres Sant amb un pas propi.
L’any següent ja varen sortir amb
una impressionant obra, cisellada a Barcelona per l’escultor Jaume Satorras amb
estreta col·laboració amb el també escultor Lluís Causaràs. Es tracta de “La
Presa de Jesús”, anomenat també “L’Empresonament” o “El Petó de Judes”.
Representa l’escena on Judes Iscariot besa a Jesús mentre que Simó Pere talla
l’orella a Malco, el criat del gran sacerdot (Mt. 26, 47-56) i un soldat
intenta empresonar Jesús amb una corda.
 |
El pas de la Presa davant de la Confraria de Pescadors Foto: José M. Rios Fernandez Pacheco |
L’any 1992, es va canviar el
xassís de rodes que duia el pas, per portants voluntaris que el duen a coll,
passant a ser actualment, el pas que pesa més dels que són portats a espatlles
a la processó del Sant Enterrament. L’acompanya, una banda de tambors de la
pròpia associació també creada el mateix any.
L’any 2009 es va crear
l’Associació del Pas de la Presa de Jesús, passant a ser una branca independent
de la Confraria de Pescadors que, a partir d’ara, s’encarregarà del manteniment
del pas i acompanyar-lo a la Processó del Sant Enterrament de Divendres Sant i
a la Processó del Serrallo que es celebra el quart dissabte de quaresma.
De cara al futur, l’Associació
del Pas de la Presa de Jesús té com a objectiu allargar la peanya del pas amb
la finalitat d’alleugerir i repartir millor el pes, i alhora, s’afegirà una
olivera o palmera artificial separant les dues escenes ben diferenciades: Per una
banda la detenció i bes de Judes a Jesús; i per l’altra banda, Sant Pere amb
Malcus, en l’acció en que el patró dels pescadors li talla l’orella al criat
del gran sacerdot.
L’Associació té ubicada la seu canònica
a l’església parroquial de Sant Pere del Serrallo i la social a la Llotja de
Peix de la Confraria de Pescadors.
COFRADÍA DEL CRISTO DEL BUEN AMOR Y NUESTRA SEÑORA DE LA AMARGURA CON SAN JUAN EVANGELISTA
Fundació: 1993
Domicili Canònic i Social: Església de Sant Nicolau de Bari - Carrer Pau del Protectorat, 36
Passos: CRISTO DEL BUEN AMOR, de M. Mercè Bessó (1996) i NUESTRA SEÑORA DE LA AMARGURA CON SAN JUAN EVANGELISTA, de Jesús Méndez Lastrucci (2006)
Música: Banda de cornetes i tambors
Breu història
El 13 de maig de 1993 un grup
d’andalusos tarragonins promoguts per la Casa Regional de Andalucía, la
Asociación Cultural Folklórica Andaluza i els Amigos de Andalucía de San
Salvador, van constituir la “Cofradía Nazarena Andaluza”. Entre els seus
objectius, es marcaren participar a la Processó del Sant Enterrament amb els
passos del “Cristo del Buen Amor” i el de “La Virgen de la Amargura”.
A l’acta de constitució
s’especificava que la túnica de los “nazarenos” seria de color blanc, sense
botons, amb “capirote largo con espalda y pechera”, guants blancs, faixí verd
del que hi penjarien dues tires del mateix color i sabates negres. En la
“pechera” hi figurararia l’escut de la confraria: Un cor traspassat per un
punyal, rodejat per una corona d’espines. L’escut el va dissenyar José Manuel
Núñez Fontiveros, fill del primer “Hermano Mayor” de la Confraria, José Manuel
Núñez Domínguez.
 |
Maqueta del primer pas presentada l'any 1993 Arxiu Daniel Pallejà |
A finals de juliol i per
recomanació de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa, la nova entitat
modificà el seu nom passant a ser “Cofradía Andaluza de Penitencia”. S’eliminava
el terme Nazarena doncs es parlava de
nazarenos quan es referien als seus
membres i, a Tarragona, des del 1903 són coneguts com els nazarenos o natzarens els
membres que pertanyen a la Reial Germandat de Jesús Natzarè.
El mes de gener de 1994, la nova
entitat va presentar uns estatuts a l’Arquebisbat per tal de que fossin
aprovats i poder participar aquell mateix any a la processó. Malauradament però,
no tingueren el vist i plau fins el 9 de setembre introduint-hi diverses
modificacions. Entre elles, la nomenclatura i la vestimenta que utilitzaria la
nova confraria en els seus actes oficials.
D’aquesta manera, es decidí finalment
que el nom oficial fos el de “Cofradía del Cristo del Buen Amor y Nuestra
Señora de la Amargura con San Juan Evangelista”, i es canvià la vesta passant a
ser túnica blanca amb capa i cucurulla curta de color morat.
L’últim escull que la confraria
havia de superar, era el d’ingrés a l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa
com a membre de ple dret. Aquest ingrés va ser aprovat en una assemblea general
extraordinària de l’AASST el 9 de febrer de 1995, pel que definitivament,
aquesta confraria -dita i coneguda popularment com la dels “Andalusos”- ja
podia desfilar a la Processó del Sant Enterrament.
 |
Recollida Divendres Sant, any 1996. Arxiu Cofradía CBA |
El 4 de març, la Junta Directiva
de la Reial i Venerable Congregació de la Puríssima Sang va convidar formalment
a la nova confraria a participar a la Processó del Sant Enterrament el
Divendres Sant, establint el seu ordre dins de la mateixa a continuació dels
aspirants de “La Sang” i del pas de “La Flagel·lació”, abans de la Germandat
del Sant Ecce-Homo.
Tot i el poc temps que restava
entre aquesta invitació i el Divendres Sant, la confraria va poder participar a
la Processó del Sant Enterrament del 1995 amb l’assistència de 41 confrares,
tot i que sense pas.
La confraria encarregà al
escultor montblanquí Josep Agustí la realització de la talla de la imatge del
“Cristo”, perquè pogués estar finalitzada a començaments de l’any 1996 i ser
instal·lada en la peanya cedida amablement i gratuïtament per la Congregació de
Senyores de la Soledat. Un malaurat accident de circulació segà la vida de
l’escultor Josep Agustí. L’escultora reusenca Mercè Bessó i Carreras recollí
l’encàrrec i a l’octubre va presentar la maqueta en fang del que havia de ser
la imatge del primer pas de la confraria. Aprovat el model, l’escultora cisellà la imatge del
Cristo del Buen Amor, que representa a Crist coronat d’espines i flagel·lat,
assegut en actitud reflexiva.
El 30 de març de 1996, el pas va
ser beneit per l’Arquebisbe Dr. Ramón Torrella al Santuari del Loreto i va
desfilar per primera vegada a la Processó de Divendres Sant.
L’any 1997 la Confraria va crear
la seva pròpia banda de cornetes i tambors, que acompanya musicalment el pas.
L’any 2006, la Confraria beneeix
el seu segon pas, obra de l’escultor Jesús Méndez Lastrucci: “Nuestra Señora de
la Amargura con San Juan Evangelista”. Representa la Mare de Déu acompanyada
per Sant Joan en el carrer de l’Amargura.
 |
El pas del "Cristo del Buen Amor" i darrere seu el de "La Virgen de la Amargura con San Juan Evangelista". Recollida 2014 Foto: Daniel Pallejà |
La Confraria té la seva seu -cedida
per l’Ajuntament de Tarragona- a la Capella de la Presentació (Sant Nicolau de
Bari) al carrer Pau del Protectorat, lloc on actualment són guardades les
imatges. Tots els Dissabtes de Passió la confraria organitza a la capella un
Viacrucis; aquest es va celebrar per primera vegada però, el Dilluns Sant, dia
11 d’abril de 1995 a la Parròquia de Santa Clara.
Des de l’any 1996 edita i
presenta el seu propi opuscle dedicat exclusivament a la Setmana Santa.
A l’actualitat compta amb més de
300 confrares, dels quals el 45% són andalusos, el 45% catalans i la resta,
d’altres procedències.
GERMANDAT DEL SANT CRIST DELS GITANOS
Domicili Canònic: Parròquia de la Santíssima Trinitat
Domicili Social: -
Música: Banda i Ministrils del Crist dels Gitanos
Breu història
 |
Crist de la Parròquia de la Trinitat. Foto: Dani Pallejà |
L’any 2015 els membres de la comunitat gitana de Tarragona van decidir constituir la Germandat del Sant Crist dels Gitanos i començar a treure
el Sant Crist de la Trinitat en viacrucis pels carrers de la part alta. La Germandat va anar treballant cada any per incorporar diferents
elements distintius i consolidar-se en la Setmana Santa Tarragonina amb el seu
propi Viacrucis, així com també ha participat en d’altres processons i viacrucis
als que ha estat convidada, d’entre els que cal destacar l’acompanyament que
han fet al pas de la Flagel·lació des de l’any 2018, convidada per la
Congregació de la Sang durant la processó del Sant Enterrament.
L’any 2019 va ser l’any de la constitució definitiva de la Germandat amb
l’aprovació dels Estatuts que regeixen l’entitat. L’any 2020 van entrar de ple
dret formant part de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa.
Actualment la Germandat compta amb una cinquantena de membres, entre
portants, arrengladors, banda i atxes.
El Sant Crist de la Trinitat, és una talla dels anys 40, de l'escultor
Salvador Martorell.
Abans de la guerra, n'hi havia un altre amb cabell natural, de talla
anònima, però va desaparèixer en els fets de Juliol del 1936, quan el van
treure a la Plaça del Rei i el van cremar juntament amb les imatges i misteris
que hi havien a l'Església de Natzaret.
Aquesta talla, representa un Crist en l'agonia, encara viu sense ser clavat
per la llança i té un pes d'entre 85-90 quilos aproximadament, és una talla
massissa de fusta de pi.
L'escut
de la Germandat està format per la roda Gitana i tres creus sobre els
colors de la Bandera Gitana. Cordó verd; blau cel pels membres de la junta,
tanca i passador cromats.
La vesta és negre; cinturó tipus cordó amb 5 nusos i la caiguda a la banda
esquerra; medalla de la Germandat i cucurulla verda.
La Bandera mesura 2 per 1,20 metres i ha estat elaborada amb roba de vellut negre,
envoltada d’un serrell platejat. Inclou la roda Gitana en color verd, tres
creus blaves i el nom de la Germandat brodat en color platejat.
La Banda i Ministrils del Crist dels Gitanos, treballen des del 2017 per
acompanyar la imatge del Sant Crist durant el Viacrucis, així com també han
participat en alguna de les trobades que es realitzen a la ciutat, com l’aplec
2019 de la Presa de Jesús.
L’estil de la banda és la música antiga i està formada per timbals de
fusta, panderetes, caixes xineses, bombos, trompetes, trombons, clarinets i
d’altres instruments de vent.
La Germandat treballa amb el projecte d’un misteri amb
el Sant Crist acompanyat dels dos lladres al mont Calvari.
© Dels textos: Daniel Pallejà i Blay.
© De les fotografies: Arxiu Daniel Pallejà - Isa Herrera - Carles Mallol - Miquel Sanchís - Arxiu Francesc Gómez - Juan Luís Nogués Sánchez - Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya - Arxiu Rafael Vidal - Arxiu Quim Mas - Arxiu Maria Josepa Bresó Coch - José Maria Rios Fernandez Pacheco