diumenge, 14 de març del 2021

L'ESPERANÇA DE LES DUES PUNXADES

 

Captius. Enguany la guàrdia hebrea no només ha fet pres a Jesús en l'hort de Getsemaní sinó també a la Setmana Santa i a nosaltres  


El 14 de març de 2020, ara fa un any, vam entrar en una nova dimensió: la del confinament de la nova era covid. Amb contundència, sense embuts, la plaga coronavírica ens mostrà la nostra insignificança com a éssers en aquest planeta. No s’havia patit una epidèmia en un segle, des de la mal denominada grip espanyola, i només la recordaven alguns llibres d’història.

El continu increment de contagis i víctimes mortals també ens apropava a la darrera gran tragèdia que havien viscut les àvies i els avis més grans: la guerra civil. Tot i això, una velleta sàvia em digué amb veu fluixeta: «Però és molt diferent perquè aleshores els morts els veies al carrer». Alguns recordàvem els orientals al metro de Barcelona amb mascareta, o una visita al Japó amb prou gent amb idèntica peça. Aquí ningú dels que cobren per això no havia recomanat que, igual que tenim l’aigua oxigenada, el Betadine o les tiretes a la farmaciola, en compréssim alguna, per si un cas.

 

Quotidianitat anhelada

Des d’aleshores han anat quedant comptes pendents. Potser alguns es resoldran. D’altres ja han quedat trencats eternament perquè els protagonistes han marxat. Hem esdevingut orfes de la pell, del contacte, del copet a l’esquena, de les abraçades, del pit ofert a qui necessita consol davant el dolor, dels petons de salutació, comiat, amistat o amor. Molts adolescents i joves pensen que els han robat una etapa de la vida. Entre els més grans, els supervivents no s’imaginaven aquesta vellesa.

Tram fundacional de la Processó del Sant Enterrament amb els penitents | Foto: Pere Ferré | DT

Vivim en un país on el calendari festiu marca ritualment l’any. Són moments de compartir, de trobar-se en família o en comunitat. De sobte, tot això tampoc no es podia materialitzar. Les aglomeracions, les multituds, són un ecosistema en què el coronavirus se sent molt còmode. Sant Josep i les falles valencianes fou la primera gran celebració cancel·lada. Però a escala global, ho fou la Setmana Santa.

Enguany les processons tampoc no sortiran al carrer però hi haurà litúrgia amb fidels, visites a les imatges i actes culturals en moltes localitats, també a Tarragona gràcies a l’esforç de les entitats. A diferència de 2020, la Setmana Santa existirà més enllà dels cors dels creients. Al costat de les confraries, aquesta Quaresma al Diari els intentem explicar allò que després no existirà amb plenitud. Vivim una absència com les patides per altres generacions anteriors en guerres com la dels Segadors, de Successió, del Francès o la civil espanyola; o en les pestes pretèrites i els còleres del XIX.

 

Flames persistents

He tafanejat fotografies en blanc i negre d’abans de la guerra civil, amb una plaça del Rei plena de misteris, d’homes preparats per carregar-los, de caps coberts amb mocadors, gorres i barrets, de nenes i nens juganers o en braços de la mare, de curiosos que miren la càmera del fotògraf, de cucurulles i collets de ruixa en amable conversa, de tarragonines i tarragonins endiumenjats per a un gran moment.

Després, les fotos postconflicte bèl·lic, també en blanc i negre. Als carrers de la Part Alta conviuen més caps descoberts i molts menys barrets, moltes dones endolades i molts homes amb ‘trajo’ i corbata, balcons i finestres repletes d’ulls àvids de processó, la cera perfumant la nit de Nissan, les flames il·luminant les imatges.

Entre l’abans i el després es perderen moltes vides i molt de patrimoni. Un esquinç terrible. Però uns nous nens hi tornaren a somriure. Els carrers buits i castigats tornaren a esperar que les confraries els trepitgessin. Els balcons tornaren a estar plens. I a tot arreu tornava a haver-hi persones que estimaven el que havien estimat els avantpassats i el que ara nosaltres estimem.

Res no s’apaga definitivament. Són massa plenituds gaudides pels que durant cinc segles ens han precedit perquè res les pugui aniquilar. Sempre hi haurà una nena o un nen que notarà com la mà de la mare o del pare, de l’àvia o de l’avi, potser d’una tieta o un tiet, o d’un germà o germana més gran, l’agafa amb força i li explica que venen els armats, el nom de cada misteri, el sentit dels improperis...

Manllevo una de les darreres frases del programa de TV3 Al cotxe que vaig sentir al doctor Pere Domingo, cap clínic de Malalties Infeccioses i coordinador de la covid a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona: «L’esperança són dues punxades». Un metge dels que escoltes i t’inspira confiança i realisme.


Sabíeu que...

La xifra de 1321 té una vinculació amb la Passió de Jesús

La distància que la tradició assignà al camí que Jesucrist recorregué entre el palau de Pilat i el Calvari a Jerusalem és de 1.321 passes —gairebé un quilòmetre—. La xifra coincideix amb la de l'any en què el braç de santa Tecla arribà a Tarragona des d'Armènia quan participaren els balls dels pescadors, dels hortolans i de patrons i mariners.


11 milions d’euros no eviten que la subvenció baixi al 35%

No entenem com un govern municipal amb un romanent econòmic positiu d’11 milions d’euros redueix el pressupost per a les entitats de Setmana Santa i el deixa en un 35%. Una actitud ben diferent de la de consistoris amb celebracions destacades com Sevilla (1 milió d’euros, 200.000 d’ells per a actes culturals) o altres properes com la de Valls (100%).

Pau Ricomà i Carla Aguilar | Foto: R. Segura | ACN

Encara es conserva una creu del primer via crucis de 1521

El breu que diumenge vam incloure sobre el 5è centenari del primer via crucis a l’Estat el 1521 ha despertat interès.

Afegim-hi un detall. Encara es conserva una creu d’aleshores: la creu de guia de la germandat sevillana de penitència del Crist de la Corona, que surt Divendres de Dolors. És una cessió de la Casa de Medinaceli a l’entitat. 



Fotografies de la Creu de Guia de la Casa de Medinaceli | Fotos ABC.es


Publicat al Diari de Tarragona (14.3.2021)