dilluns, 8 de març del 2021

LA CUCURULLA EN L’ALMANAC SENTIMENTAL TARRAGONÍ

 

Misteriosa. La cucurulla és una peça icònica de la Setmana Santa que imprimeix a les processons un caire de certa intigra. 


Cada Divendres Sant les cucurulles reviuen el temps antic de Tarragona, detingut en un ritus que va camí dels cinc segles. Enguany, de nou, no podrà ser. Les caputxes de les bullangues han substituït les cucurulles, mascaretes que paradoxalment no es podran usar. 

La cucurulla fa que els penitents i els confrares no tinguin edat. Només si no duen guants, les mans deixen intuir si és un o una jove o un avi o àvia. Això sí, la mateixa cucurulla amb un to més o menys viu en confessa la longevitat, que no sempre ha de ser la mateixa de qui la porta.

Hi ha nissagues que han vist com els avis, les padrines, els pares, les mares, s’han posat la vesta i la cucurulla a casa. Alguns en silenci. D’altres acompanyats per la joia familiar. Algunes han llegat les vestes de pares a fills, de manera que cada Divendres Sant el ritu permet que la sang llunyana revisqui en noves generacions.

Els de la cucurulla i la vesta amb cua negres, planxades per mans maternals, amb les cinc llagues vermelles de sang al pit, són una estampa antiga que el temps no ha espatllat. Són les més primitives cucurulles de la Sang, custòdia de la processó del Sant Enterrament.

Però n’hi ha d’altres també negres, com les dels Natzarens, germandat que des de 1903 plantà la seva dignitat confrare als carrers amb bones formes; les dels Marejants, hereus dels gremis de la mar de 1321, o les del Descendiment. D’altres són granes, amb l’Ecce Homo;  les nombroses grises amb els Maginets que baixen, atribolats, del Calvari; les blau grisoses de la confraria de Pescadors; les blanques de la Passió; les de setí morat del «Buen Amor» i l’Amargura...

1820. Tarragona atresora una il·lustració bicentenària de cucurulles.
Estampa de la Sang. Impremta i llibreria d'Andreu Granell | Arxiu Daniel Pallejà


Etimologia oblidada

El mot cucurulla ve del llatí cuculla, capulla, amb la c canviada en p per un creuament amb cappĕllu, capell o barret, és a dir, amb modificació de l’arrel per motius onomatopeics i expressius. La capulla és la caputxa, la peça de roba de forma cònica, adherida a un hàbit religiós o a una peça d'abric, i que cobreix el cap.

L’historiador Emili Morera descriví la composició de les primeres processons tarragonines quan es feien Dijous Sant. Els deixuplinants, que es flagel·laven públicament amb assots, hi assistien amb vestes i cogulla blanques. L’investigador situa una espasa vermella, brodada o pintada, al frontal de la cucurulla com a icona de la màxima deixuplina. En canvi, els confrares de llum duien vesta i cucurulla negra.

Com recullen Antoni M. Alcover i Francesc de Borja Moll, al Diccionari català-valencià-balear, el mot cogulla, que Morera emprava com a sinònim de capulla o caputxa,  al Camp de Tarragona tenia un sentit més ampli de vesta guarnida amb capulla molt aguda per a les processons de Setmana Santa.

L’ús de la cucurulla comportà una semiòtica important. Segons el Tesoro de la lengua castellana o espanyola, de Sebastián de Covarrubias, el 1611, la Inquisició espanyola, òrgan comú a la Corona catalanoaragonesa i a la de Castella,  imposava a les persones que complien penitència pública per expiar les culpes un «sanbenito», una mena de sac que cobria la part superior del cos, i una cucurulla de cartró. La Inquisició havia estat creada el 1478 pel rei Ferran el Catòlic per combatre els jueus.


Prohibicions diverses

El 1675 els penitents madrilenys protagonitzaren tants excessos que el Consejo de Castilla ordenà que portessin la cara descoberta. L’ordre es repetí ben aviat, sota el govern borbònic de Felip V. Afectà les germandats de tot l’estat, i impedí que sortissin de nit. Hi hagueren excepcions com la del Silencio, la més antiga de Sevilla, que registrà en els anals la processó de 1718 «a las dos de la madrugada del Viernes Santo, pues ninguna otra hermandad tiene permiso para salir de noche y menos con las caras tapadas».

A Tarragona també s’obligà a circular amb llum diürna –com el 1769 amb l’arquebisbe aragonès Juan Lario, i el 1793, 1795 i 1797 amb el vilanoví Francesc d’Armanyà–; i s’insistí en la prohibició de dur la cara tapada. Els recordatoris continus evidencien, però, que les confraries discrepaven. Com succeí amb el Silencio sevillà que, en paraules de José Blanco White a les Cartas de España de 1822, «goza del privilegio de recorrer la ciudad de madrugada ... [con] un largo velo o antifaz que cae desde lo alto de una especie de sombrero cónico o capirote de tres pies de alto», la Sang tarragonina continuà amb la cucurulla.

Poc abans, el 1820 observem l’ús de cartrons per donar-li forma que, com la vesta, es confeccionava amb ruan negre. És el primer cop que apareix el mot ruan, conegut a Catalunya a mitjans del segle XVI, aplicat a les vestes tarragonines, com a teixit prim d’empesa tenyida i cilindrada perquè resulti fina, també usat per a cobrellits, cortines i folradures. El ruan negre és icònic a les confraries més antigues i serioses.

La penitent, el confrare, arriben a casa, es descobreixen i, amb el cabell planxat per la cucurulla, respiren amb el convenciment d’haver complert el ritus atàvic. Un dels que teixeixen aquesta Tarragona profunda que assaborim.


Sabíeu que...

Es compleixen 500 anys de la importació del via crucis

L’aristòcrata Fadrique Enríquez de Ribera, marquès de Tarifa i Avançat Major d'Andalusia, importà de Terra Santa un fonament de la Setmana Santa: el via crucis. Es realitzà al palau denominat Casa de Pilat, a Sevilla, el 1521, i des de 1529 entre aquest i la Cruz del Campo imitant els 997 m existents entre el pretori de Ponç Pilat i el Calvari.


Les cucurulles són de cartró o més modernament de reixeta

Les cucurulles de tota la vida són de cartró recobertes de tela. Històricament en venien les papereries, tot i que hi havia qui se les confeccionava ell mateix. Alguns, per evitar que la suor la desfés o que impregnés la roba, cosien una badana o tira de pell al front. Modernament s’han introduït d’altres de reixeta, que transpiren més.


Publicat al Diari de Tarragona (7.3.2021)