L’abril de 1939 Coscolla exposa un cap de Crist en
un cèntric aparador tarragoní | Coetània del
Jesús tarragoní, Coscolla va refer la Virgen de la Peña a Graus
Coscolla, en l'homenatge a Osca el 2 d'abril de 1923 Foto: Ildefonso San Agustín/Fototeca Diputación Provincial de Huesca |
La nova
germandat reprenia amb Coscolla la tradició d’escultors destacats a la
processó. El mestre barroc Benet Baró, i
els reconeguts artistes del segle XX Josep Campeny, Clemente Cantos, Antonio
Garrigós, Josep Llimona o Josep Rius Mestres, havien contribuït al prestigi del
Sant Enterrament. Només l’excepcional talla anònima del sant Sepulcre anterior
a 1751, les tres Maries de Rius de 1907, i el Cirineu d'Antoni Parera de 1930,
havien sobreviscut a la guerra civil.
Nascut a Graus
(Osca), de família nombrosa, Coscolla emigrà a Barcelona el 1887. Estudià a
l'Ateneu del carrer del Carme i l'Escola de Belles Arts de la Llotja, aprenent
dels escultors Llimona i dels germans Vallmitjana. S'especialitzà en imatgeria
religiosa amb els barcelonins Francesc Guiu i Pere Bernadas. Amb dues filles,
marxà a Santiago de Xile el 1907 per cercar encàrrecs eclesiàstics. El 1913
tornà a Barcelona, on treballà fins a la mort.
Passos a Osca
Paso del Prendimiento. Huesca. Foto: Manuel
Carranza Calderón
|
L’èxit féu que
el 1929, engendrés «La Enclavación» per a la mateixa processó. 'La Vanguardia'
del 31 de març el considera una 'magnífica obra', mentre que Ricardo del Arco
en parla a la revista ‘La Esfera’, de Madrid, el 14 de setembre: ‘Si buscamos
los antecedentes de esta obra, los hallaremos en los pasos de Juan de Juni, que
se conservan en Valladolid: Juni, el principal representante de la indicada
escuela de Miguel Ángel en España... Dudo que haya en España escultor que haga
unas tallas religiosas del valor de las que Coscolla acaba de labrar’.
El 1930 crea
«El Prendimiento». Destaquen les mides grans, les portentoses musculatures i
els bruscos escorços de les figures provocant que no siguin pesades ni
immòbils. Són els seus quatre únics passos conservats. Paral·lelament fou
reconegut a Barcelona on assumí l'estil noucentista en la caricatura, el nu i
l'al·legoria. El 1929 hi realitzà un fris a l'Exposició Internacional i
escultures a la Comandància Militar. Fou seleccionat per al pavelló espanyol a
l'Exposició Internacional de París de 1937.
Faust Cucurull
Bañeras, canonge de la catedral de Barbastro des del 7 de maig de 1891, i
canonge arxiver a Tarragona des de 18 de juliol de 1911 fins al juliol de 1931,
coneixia la feina de l’escultor. Llicenciat en Filosofia i Lletres a la
Universitat de Barcelona, el 24 de setembre de 1939 presidí la reposició de la
Mare de Déu del Merli a Alguaire (Lleida), d’on era fill il·lustre. Sufragada
per Cucurull, amb el cap salvat el 1936, Coscolla havia restaurat la Verge. La
vinculació del canonge jubilat i implicat en els pelegrinatges tarragonins al
Pilar de Saragossa i a Lorda, influí perquè la germandat de la Passió escollís
l’escultor excepcional.
Sabíeu que...
El 1940 el ‘Diari’ elogiava el pas de Coscolla
El 19 de març
deia: ‘ha sido un éxito más en la brillante carrera artística de este excelente
escultor que se llama Coscolla que ha hecho de la figura de Jesucristo con la
Cruz a cuestas una verdadera creación que difícilmente podrá ser superada por
su realismo y por su fuerza expresiva... una obra acabada y magnífica que le
honra’.
Segons
l’escultor tarragoní Jordi Amenós, que restaurà el Crist de l’església
parroquial del Pont d’Armentera, aquesta talla està signada per Coscolla. El
Crist surt en processó cada 3 de gener des de 1809. Uns asseguren que per agrair
la seva protecció contra els francesos i altres per lliurar la vila de les
pestes d’aquell temps.
Iniciativa - Els Verds hauria de reconsiderar el vot
No ha agradat
gens el vot d’Iniciativa-Els Verds contra una distinció municipal per a la
Germandat de la Passió pels 75 anys. El
1940 l’entitat trià Coscolla, escultor que el 1931 havia realitzat el bust
barceloní de Francesc Pi i Margall, home amb un pes clau dins la primera
experiència republicana espanyola. Convindria repensar-s’ho.
Publicat al Diari de Tarragona (www.diaridetarragona.com), dissabte 21 de març de 2015
Publicat al Diari de Tarragona (www.diaridetarragona.com), dissabte 21 de març de 2015